Współpraca z Autorami

Chciałbyś, żeby Twoje dzieło zostało wydane? Szukasz kogoś, kto by je też reklamował i dystrybuował? Zależy Ci na transparentności i wysokich tantiemach?

Tak? To dobrze trafiłeś.

Szukam autorów: pisarzy, podcasterów, youtuberów, przygodnych publicystów – każdego, kto chciałby monetyzować swoją twórczość.

Nazywam się Adam Dobrowolski i prowadzę wydawnictwo i księgarnię Lekture.pl. W dziale „O NAS, REFERENCJE” dowiesz się, czy jestem do tego kompetentną i godną zaufania osobą.

Tutaj skupiam się na zasadach współpracy.                

1. ZGŁOSZENIE SIĘ

Proszę o przesłanie swojej książki do oceny w formacie .DOC/ .DOCX, żebym mógł w razie potrzeby od razu nanosić uwagi i przemyślenia, a także łatwo wygenerować sobie plik dźwiękowy do odsłuchania.

adres email: wydawnictwo@lekture.pl

Jeśli chcesz mi coś udostępnić na dysku Google, to możesz użyć adresu: wydawnictwo.lekture@gmail.com

W przypadku literatury non-fiction poproszę o jakiś krótki opis, streszczenie, wyjaśnienie wartości, którą niesie publikacja. Mogę się nie znać na Twojej dziedzinie np. w przypadku poradnika, literatury fachowej.

W przypadku prozy gatunkowej możesz przesłać mi krótki opis/ wprowadzenie, które i tak przeczytałby Czytelnik w opisie produktu/ na okładce. Ale proszę o brak spojlerów. Chciałbym poczuć się jak potencjalny kupiec i ocenić, na ile wciągnie mnie fabuła, pierwsze rozdziały.

2. JAKIE GATUNKI LITERATURY MOGĘ WYDAĆ:

Jestem zainteresowany wieloma:

  • non-fiction i prozą (dokument, poradniki, reportaże, literatura fachowa i inne, opowiadania o różnej tematyce, biografie)
  • prozą gatunkową (powieści typu romanse, sensacja, fantastyka, kryminał i inne)
  • literaturą dziecięcą i młodzieżową (w tym wiersze, bajki, piosenki, kołysanki dla dzieci)

3. JAKIE FORMY PUBLIKACJI PROPONUJĘ:

A. Audiobooki – na to kładę nacisk w pierwszej kolejności i to wyróżnia moje wydawnictwo. Dlaczego?

  • Odporność na piractwo:
  • W księgarni Lekture czytelnik-słuchacz nie otrzymuje pliku nagrania. Za to może kupić dostęp do nagrania na np. 30 dni, 60 dni, 6 miesięcy, 1 rok itd. Pliki audio odsłuchuje po zalogowaniu się na swoim koncie.
    • W księgarni Lekture jest limit 1 urządzenia, na którym można się zalogować jednocześnie. To zapobiega dzieleniu się kontem.
      • Nie ma więc obaw, jak w przypadku e-booków, że plik trafi na strony typu chomikuj, czy thepiratebay. A także można zapomnieć o zjawisku, gdzie 1 egzemplarz papierowej książki krąży od znajomego do znajomego bez honorarium dla Autora.
  • Atrakcyjność cenowa i elastyczność dla czytelnika-słuchacza:
  • W księgarni Lekture czytelnik-słuchacz może wybrać tani dostęp na 30 dni, czy 60 dni, co wielu osobom spokojnie wystarczy do osłuchania 1 książki.
    • W księgarni Lekture klient nie musi wykupować subskrypcji, a więc np. zapisywać karty płatniczej. Zapisanie danych karty to zobowiązujące działanie, które może odstraszać wielu klientów. Lekture.pl jest pod tym względem atrakcyjne, czytelnik czuje się swobodnie.
    • Jednocześnie kupowanie subskrypcji jest drogie dla odbiorcy, który czyta tylko kilka książek rocznie. A zauważ, że mniej niż 7 książek rocznie czyta aż 93 % czytelników w Polsce. Prowadząc księgarnie online wolę celować w większość miłośników literatury.
  • Komfort
  • Audiobook jest formą dostępną nawet dla zapracowanych osób, ponieważ można go słuchać przy okazji innej czynności np. prowadzenia auta, sprzątania, gotowania, jedzenia, uprawiania sportu. Szacuję więc, że to audiobook ma większe szanse do przekonania osoby nieczytającej książek do sięgnięcia po niego – a to jest niezagospodarowany rynek aż 56 % Polaków.
    • Słuchając audiobooka oczy czytelnika mogą odpocząć, a przecież tak wielu z nas nadwyręża wzrok przed ekranami komputerów i telefonów.
  • Nowe doznania
  • Audiobook może nieść miłośnikowi literatury nowe doznania, jakich książka i e-book nie dostarczą: słuchanie muzyki, obcowanie z przyjemnymi głosami lektorów i/lub aktorów, a w tzw. superprodukcjach dodatkowe efekty dźwiękowe.
  • Trendy
  • Według Expert Market Research, europejski rynek audiobooków osiągnął wartość 1,39 miliarda USD w 2024 roku i ma rosnąć w tempie 9,4% rocznie, osiągając 3,41 miliarda USD do 2034 roku.
    • Według raportu Straits Research, globalny rynek audiobooków był wart 6,44 miliarda USD w 2023 roku i ma osiągnąć 53,46 miliarda USD do 2032 roku, rosnąc w tempie 26,5% rocznie w latach 2024–2032.

Im lepiej sprzedawać się będzie dany tytuł, tym więcej będę w niego inwestował.

  • Będę iść za ciosem i tworzyć papierową wersję książki dla konserwatywnych czytelników. Wersję papierową będę sprzedawać online na www.lekture.pl z wykorzystaniem magazynu wysyłkowego. Jednakże dopuszczam szukanie kontrahentów w postaci księgarni stacjonarnych, aby dotrzeć do starszych czytelników.
  • Będę tworzyć inne wersje językowe, aby dotrzeć do zagranicznych odbiorców

B. E-booki – ten rodzaj publikacji rezerwuję dla gatunków, gdzie wersja audiobooka byłaby bez sensu np. skomplikowana literatura fachowa, wymagające poradniki.

  • Jednocześnie specjalistyczne publikacje mogą być drogie cenowo i przeznaczone dla wąskiej grupy odbiorców. Te 2 cechy zmniejszają prawdopodobieństwo piracenia pliku.
  • W księgarni Lekture istnieje możliwość znakowania PDF-ów znakiem wodnym

C. Książki papierowe – ten rodzaj publikacji rezerwuję dla:

  • tytułów, które okażą się bestsellerowymi audiobookami, aby udostępnić tytuł konserwatystom lubującym się tylko w wersji papierowej książek
  • gatunków, których wydawanie w postaci audiobooka, czy e-booka byłoby bez sensu, lub niekompletne np. wiersze i bajki dla dzieci, wybrana literatura fachowa i wybrane poradniki

4. WYNAGRODZENIE

A. Standardowe tantiemy

Oferuję wysoki  % od sprzedaży netto dla Autora. Sprzedaż netto oznacza wartość sprzedaży po odjęciu stawki VAT (zasadniczo 5 % w publicystyce).

Wiem, że inne wydawnictwa oferują mało, nawet bardzo mało. Zapoznawałem się z raportem od Unii Literackiej, z którym sam/-a możesz się zapoznać Wiedza/Pomoc – Unia Literacka

Ile oferuję? (standardowo, ale są wyjątki – patrz „przypadki wyjątkowe”).:

  • od sprzedaży audiobooka i e-booka:
    • 25 %, jeśli zdecydujesz się na 5-letnią licencję
    • 28 %, jeśli zdecydujesz się na 7,5- letnią licencję
    • 32 %, jeśli zdecydujesz się na 10-letnią licencję

Im dłuższa licencja, tym mniejsze ryzyko ponoszę, a więc mogę zaoferować wyższe tantiemy.

  • od sprzedaży książki papierowej:
    • 18 %, jeśli zdecydujesz się na 5-letnią licencję
    • 23 %, jeśli zdecydujesz się na 7,5- letnią licencję
    • 26 %, jeśli zdecydujesz się na 10-letnią licencję

Im dłuższa licencja, tym mniejsze ryzyko ponoszę, a więc mogę zaoferować wyższe tantiemy. Dlaczego procenty w przypadku książek papierowych są niższe? Ponieważ:

  • koszty produkcji są stałe, a nie jednorazowe jak w przypadku np. audiobooka.
    • wysyłce książek papierowych towarzyszą koszty obsługi magazynu wysyłkowego oraz magazynowania – czego nie ma w przypadku e-booków i audiobooków
    • koszty dostawy będą stanowić ok. 25 % ceny książki. W księgarni Lekture.pl ustanowię darmowe dostawy już od 50 zł. To powinno usunąć gorycz, którą odczuwa każdy klient płacący za dostawę – że „przepłaca”. To będzie ewenement na polskim rynku, gdzie darmowe dostawy istnieją od zgromadzenia w koszyku min. 150-200 zł. Liczę, że wyzwoli to dużą sprzedaż. Z drugiej strony koszt dostawy nie zniknie, tylko będzie ukryty w cenie każdej książki, a cena musi pozostać konkurencyjna. Zarówno ja-wydawca, jak i autor-pisarz będziemy przez to mieć mniejszy % od sprzedaży 1 sztuki. ALE liczę, że skala zamówień nam to wynagrodzi w sumach sprzedaży.

B. W jakiej formie wypłacam Ci pieniądze?

Standardowo podpisujemy umowę licencyjną, która jest rodzajem umowy o dzieło. Ale jeśli masz jednoosobową działalność gospodarczą, to możesz wystawiać mi faktury – w tym przypadku przewidziałem dodatkową bonifikatę (patrz: „przypadki wyjątkowe”).

C. Jak często wypłacam Ci pieniądze?

W przypadku regularnej sprzedaży książki, wypłaty następują co miesiąc.

D. Przypadki wyjątkowe

  • już posiadasz swojego e-booka w wersji wydawniczej (po korekcie, redakcji i składzie, po dodaniu ewentualnych grafik). Wówczas mogę Ci zaoferować większy procent od sprzedaży, w końcu nie będę ryzykował niezwróceniem się poniesionych kosztów usług wydawniczych. Ustalimy to indywidualnie.
  • jesteś podcasterem, youtuberem i możesz sam stworzyć audiobooka w wersji gotowej do sprzedaży. Twój głos będzie kluczowy i pożądany przez Twoich fanów bardziej, niż głos profesjonalnego lektora. Wówczas mogę Ci zaoferować większy procent od sprzedaży, w końcu nie będę ryzykował niezwróceniem się poniesionych kosztów usług studia nagrań. Ustalimy to indywidualnie.
  • jesteś rozpoznawalny/-na, masz własną markę, jakieś grono fanów, jesteś w stanie zapewnić określone zasięgi, część marketingu po swojej stronie. Wówczas mogę Ci zaoferować większy procent od sprzedaży, w końcu będę ryzykował mniej w przypadku zwrócenia się i jednorazowych i stałych kosztów marketingu. Ustalimy to indywidualnie.
  • Masz działalność gospodarczą i możesz wystawiać mi faktury. To odciąży mnie pod względem formalności m.in. kadrowych. Wówczas mogę zaoferować Ci ekstra 3 % więcej od sprzedaży netto.

E. Literatura fachowa, poradniki

Im wyższa specjalizacja i wartość dodana twojego tytułu, im większa może być jego cena,  jeśli łatwo będzie dotrzeć do odbiorców docelowych → tym wyższy procent od sprzedaży mogę Ci zaoferować. Ustalimy to indywidualnie.

5. INNE ATUTY WYDAWNICTWA LEKTURE

Jest jeszcze kilka cech mojego wydawnictwa i mojego podejścia do Autorów, które wyróżniają się na tle konkurencji.

  1. Transparentność – będę pokazywał Ci raporty sprzedaży Twoich tytułów. Przejrzystość to podstawa.
  • Sprzedaż bez pośredników. Ideą księgarni Lekture jest dotarcie bezpośrednio do odbiorcy końcowego. Dzięki temu jestem w stanie oferować autorom tantiemy o wysokim %.  Audiobooki i e-booki nie znają barier i nie potrzebuję korzystać z popularnych platform typu Empik Go, żeby dotrzeć do setek tysięcy odbiorców.
  • to daje mi kontrolę nad ceną, w jakiej sprzedaje się tytuł i tym samym wyższą marżę,
    • w przypadku książki papierowej przewiduję sprzedaż online z wykorzystaniem tzw. magazynu wysyłkowego
    • w przypadku książki papierowej przewiduję sprzedaż większej liczby sztuk do zainteresowanych księgarni stacjonarnych (z pominięciem hurtowników). Umożliwi to dotrzeć do starszych czytelników, nie potrafiących zamawiać online.
  • Nie zastrzegam sobie praw do adaptacji filmowej, serialowej, czy adaptacji jako gry komputerowej, mobilnej, planszowej.
    • Ekranizacja Twojego dzieła byłaby z pewnością powodem do wielkiej radości, przyniosłaby też efekt sieciowy – wpłynęła na zwiększenie sprzedaży audiobooka, e-booka, książki papierowej. Wzrosłoby prawdopodobieństwo na wydanie Twego dzieła jako gry, co jeszcze bardziej podkręciłoby rozpoznawalność i sprzedaż wszystkich wariantów tytułu. Ba! Film, serial, gra to ugruntowanie pod tworzenie i sprzedaż różnych gadżetów dla fanów Twojego uniwersum. Pamiętaj, że musisz mieć nad tym kontrolę i zawsze otrzymywać honorarium, ponieważ wszystko to bazuje na prawach autorskich.
  • Podpisujemy umowę licencyjną na określone pola eksploatacji: audiobooka, e-booka, książkę papierową. Kolejny tytuł, jeśli powstanie, aneksujemy do istniejącej już umowy.
  • Twój tytuł nie będzie pozostawiony sam sobie. Znam się na marketingu i osobiście się nim zajmuję. Dzięki temu wiem, że reklama działa, a budżet na reklamę nie przepala się i jestem w stanie oferować autorom tantiemy o wysokim %. Marketing to moja pasja, czytałem wiele książek na ten temat. Jestem także praktykiem Facebook Ads, Instagram Ads, Google Ads. Z kolei Youtube i Tik-tokiem dopiero zacząłem się zajmować.
  • Twój tytuł będzie tam, gdzie jest to najważniejsze dla sprzedaży. Znam się na social mediach i grafice. Jestem w stanie sam się tym zajmować i automatyzować. Dzięki temu wiem, że budżet na reklamę nie przepala się i jestem w stanie oferować autorom tantiemy o wysokim %.
  • W księgarni www.lekture.pl oferuję darmową wysyłkę już od 50 zł. To zabieg, który może zaowocować nieskrępowanym zachowaniem klientów i ponadprzeciętną sprzedażą debiutanckich tytułów w formie papierowej.

6. POZOSTAŁE WARUNKI WSPÓŁPRACY

  1. Standardowo zastrzegam sobie prawo do:
  2. wydania tytułu we wszystkich postaciach: audiobooka, e-booka i  książki papierowej
  3. wykonania tłumaczenia dzieła i wydania go w wersjach obcojęzycznych
  • Standardowo przechodzą na mnie prawa autorskie majątkowe do stworzonej i sfinansowanej przez moje wydawnictwo wersji wydawniczej dzieła: tekstu, projektu okładki, grafik, tłumaczenia, ścieżki dźwiękowej (z punktu widzenia prawa autorskiego wydawca powinien dysponować wszystkimi wymaganymi prawami autorskimi do wydawanej książki).
  • Mam prawo do swobodnego, nieodpłatnego tworzenia grafik, filmów, nagrań dźwiękowych w oparciu o Twoje dzieło (w tym uniwersum) i wykorzystywania ich w celu promocji tytułu, Ciebie – autora i wydawnictwa.
  • Dajesz mi zgodę na wykorzystanie Twojego wizerunku w celu promocji tytułu i Ciebie, jako autora. Odbywa się to po konsultacjach z Tobą i masz kontrolę, co wykorzystuję. Rozumiem, jeśli zależy Ci na prywatności.
  • Standardowo zastrzegam sobie pierwszeństwo do wydania kolejnego Twojego tytułu, dzieła.
  • Wypowiedzenie umowy przez Ciebie przed upływem przewidzianego okresu jest możliwe. Wiąże się to jednak ze zwrotem mi (wydawnictwu) poniesionych kosztów na stworzenie wersji wydawniczej, jej promocję oraz roboczogodziny z tym związane. Takie zapisy chronią mnie przed sytuacją, że Autor wycofa się z umowy, chcąc kontynuować sprzedaż na własną rękę bądź przejść do innego wydawnictwa, gdy moje wydawnictwo poniesie już koszty wydania i promocji książki oraz poświęci na to roboczogodziny.
Copyright © 2025  Adam Dobrowolski, by Publigo 

| Fundacja Firma dla Każdego | Lwowska 17/4, 00-660 Warszawa | NIP: 5252625624 | REGON: 362170026 

| E-mail: ksiegarnia@lekture.pl | Tel.: 609 552 442 |


Facebook   Instagram  TikTok   YouTube